Avhoppade S-profiler ska rädda vårdbolagens vinster

Hotet om vinststopp i välfärden har satt fart på näringslivets kampanjmaskineri. Och man får hjälp av socialdemokrater.
Dagens ETC kan avslöja att Dan Svanell, tidigare pressekreterare för Håkan Juholt, coachat lobbyorganisationen Vårdföretagarna.

(Publicerad i Dagens ETC 25/3 2015)

När regeringens och Vänsterpartiets vinstutredning sjösattes den 5 mars gick välfärdsbranschens företrädare i taket. Högst skrek Vårdföretagarnas näringspolitiske chef Håkan Tenelius, som i ett pressmeddelande varnade för ”en valfrihet motsvarande DDR” och att vi var på väg mot Sovjetunionen.

”I sämsta fall rämnar stora delar av välfärden, vårdens entreprenörer tackar för sig”, skrev Vårdföretagarnas ledning på DN Debatt senare samma dag.

Men de vinstdrivna bolagen tänker inte lämna skeppet utan strid. Enskilda företag och organisationer som Svenskt näringsliv, Friskolornas riksförbund och Almega satsar många miljoner på lobbyism och opinionsbildning. Och i frontlinjen går just Vårdföretagarna – vårdbranschens intresseorganisation och en del av Almega.

I Almegas verksamhetsplan för 2015 förklarar man att Vårdföretagarnas ”påverkansarbete och opinionsbildning” syftar till att ”utredningsförslag som begränsar verksamheten stoppas, vårdvalsreformen säkras och LOV [Lagen om valfrihetssystem, red.anm.] tillämpas i hela landet”.

Den 12 mars, en vecka efter att civilminister Ardalan Shekarabi överlämnat direktiven till utredaren Ilmar Reepalu, lanserades ”Mytpolisen”, en webbplats där Vårdföretagarna säger sig vilja ”städa upp i den infekterade välfärdsdebatten”.

Håkan Tenelius motiverar satsningen med att utredningen ”styrs av myter” och att makthavare och opinionsbildare ”sprider felaktigheter”.

– Svartmålningen av branschen har gått så långt att den nu hotar centrala värden i välfärden, säger han.

Med avslöjandena om riskkapitalbolagens räntesnurror 2010 och Caremaskandalen 2011 hamnade branschen i stark motvind. Det talades om regleringar och vinststopp. Plötsligt hade den ”politiska risken” som bolagen dittills viftat bort i sina årsredovisningar realiserats. Och stora ekonomiska värden hotades.

6,5 miljarder i vinst
2013 inkasserade de vinstdrivna välfärdsbolagen 95 miljarder skattekronor – en fördubbling sedan 2007. Av det gick 68 miljarder till vinstdrivande vårdbolag, varav mer än hälften till de tio största koncernerna. Med en genomsnittlig marginal på 6,8 procent (enligt Vårdföretagarna själva) landade rörelsevinsten på 4,6 miljarder. I hela den privatdrivna välfärden var rörelsevinsten 6,5 miljarder, givet samma marginal.

Branschen hade alltså mycket att förlora. Och försvara.

Pr-byråer och reklambyråer kallades in, man skrev rapporter, böcker och debattartiklar, ordnade seminarier, uppvaktade politiker och startade kampanjer.

Förra året drog Vårdföretagarna igång den påkostade kampanjen ”Vi gör skillnad”, som styrts upp av pr-byrån Hero Kommunikation. Syftet var att lyfta fram de goda exemplen, servera politiker, opinionsbildare och journalister positiva berättelser från den privatdrivna vården och undan för undan tvätta det nedsolkade ryktet. Ambitionen var också att sprida ett urval av ”fakta” om vård- och omsorgsbranschen.

Den 4 februari i år höll Vårdföretagarna ”ett inspirerande stormöte” för sina medlemsföretag på Quality Hotel i Solna. I presentation från mötet som pr-byrån lagt på sin hemsida beskrivs kampanjens kommunikationsstrategi: ”Lyfta fram människor mer än företag”, ”Mer hjärta än hjärna”, ”Måla en bild i mottagarens huvud och väck en känsla” och ”Aktivera medarbetare” är centrala ingredienser.

Samtidigt summerades resultatet av kampanjen så långt: 14 000 likes på Facebook, 265 000 filmvisningar på nätet, 400 pressklipp, 100 debattartiklar från Vårdföretagarna, samt ”1 500 mottagare av politikermail”.

Brev till politiker och opinionsbildare är viktiga inslag, liksom att träffa beslutsfattare och bjuda in dem till guidade turer på äldreboenden eller vårdcentraler.

Sahlins högra hand
Mötet på Quality Hotel gästades av två pr-konsulter med ingångar i de politiska kanalerna. Dels Ulrika Schenström, moderat och före detta statssekreterare under Fredrik Reinfeldt. Dels Dan Svanell, tidigare pressekreterare för en rad socialdemokratiska ministrar och omstridd pressekreterare i Håkan Juholts stab. Båda numera anställda av pr-byrån Hallvarsson & Halvarsson. Enligt programmet talade de i en timme om ”hur regeringen och Alliansen tänker – och hur de kan påverkas”.

Svanell är en av flera tidigare socialdemokratiska höjdare som realiserat sitt politiska kapital och sålt sin adressbok till välfärdsbranschen.

Stefan Stern, som tidigare var Mona Sahlins högra hand, är chefslobbyist för Wallenbergarnas Investor, som bland annat äger vårdjätten Aleris. Den förre finansministern Pär Nuder är rådgivare åt riskkapitalbolaget EQT, som äger friskolejätten Academedia. Och den S-märkte debattören och tidigare riksdagsledamoten Widar Andersson är ordförande i Academedias ”Advisory Board”.

Det är dock inte koncernerna som frontas i Vårdföretagarnas kampanj, utan mindre entreprenörer och anställda. I filmer och artiklar möter vi ”Ruth i Östersund som driver omsorgsföretaget Strukturrutan”, ”Snezana i Tensta som driver Hälsans vårdcentral” och ”Staffan i Malmö som jobbar som personlig assistent på Örbeck Assistans”.

I Vårdföretagarnas styrelse sitter direktörer för miljardkoncerner som Attendo, Ambea, Capio, Aleris, Frösunda och Praktikertjänst. Men de håller sig i bakgrunden.

”Puttar andra framför sig”
Så har det inte alltid varit. 2009 stoltserade Vårdföretagarna med att det fanns ”riktiga vårdgiganter” i Sverige, och Carema bjöd in politikerna till ett storslaget mingel i Almedalen. Men efter Caremaskandalen skiftade man fokus.

Vilket de politiker som Dagens ETC talat med har noterat.

– De stora koncernerna är skickliga på att putta andra framför sig. De använder sig av små företag som Kavat Vård för att visa hur bra det är med privatdriven vård, säger Veronica Palm, socialdemokratisk gruppledare i riksdagen och vice ordförande i socialutskottet.

Trots kampanjerna träffade regeringen och Vänsterpartiet i höstas en överenskommelse om ”en välfärd utan vinstintresse”. Och i början av mars kickades utredningen igång.

Med ”Mytpolisen” lägger dock Vårdföretagarna in en högre växel. Det uttalade syftet är, enligt interna dokument, att göra det ”obekvämt för makthavare och media”.

De jobbar för vårdbolagens rätt till vinst

Stefan Stern (S)
Då: Mona Sahlins närmaste man
Nu: Lobbyist för Wallenbergs Investor och vårdjätten Aleris

Dan Svanell (S)
Då: Håkan Juholts pressekreterare
Nu: Coachar Vårdföretagarna

Ulrika Schenström (M)
Då: Toppmoderat
Nu: PR-konsult med uppdrag från Vårdföretagarna

Kent Werne

Denna text är publicerad i Dagens ETC 25/3 2015
Text © Kent Werne. För återpublicering krävs tillstånd av författaren

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s